Verslag "Leven na de dood", 24 oktober 2015

In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle,

Op 24 oktober 2015 organiseerde Ahlalbait Jongeren Organisatie voor de eerste keer, een speciale bijeenkomst op de dag van Ashura met als thema "leven na de dood’’. De bijeenkomst stond geheel in het teken van het herdenken van Imam Hussain (a) en de dag van Ashura. 

De bijeenkomst begon met de woorden van Allah (swt) uit het Heilige boek de Koran. Broeder Aysar reciteerde de verzen die toepasselijk waren met de thema. 

‘’En nu zijn jullie tot Ons gekomen, ieder afzonderlijk zoals Wij jullie de eerste maal geschapen hebben en jullie hebben wat Wij jullie verleend hadden achter jullie moeten laten. Ook zien Wij jullie bemiddelaars niet bij jullie, van wie jullie beweerden dat zij bij jullie golden als metgezellen [van God]; de band tussen jullie is doorgesneden en dat waarvan jullie het bestaan beweerden zijn jullie kwijt.’’ (Hoofdstuk Al-anaam, vers 94)

Moge Allah (swt) broeder Aysar rijkelijk belonen voor zijn prachtige recitatie. 

Hierna was tijd voor zeyaret Ashura, waarin we de imam onze begroeting sturen. Er werd uitgelegd dat er tijdens de zeyare het woord ‘’vervloeken’’ vaak voorkomt. Dit dient niet verward te worden met het gebruik van slechte woorden en het schelden. Vervloeken is het vragen aan God om de genade bij iemand weg te nemen. Zeyaret Ashura werd gereciteerd door hadji Ali, moge Allah (swt) hem rijkelijk belonen voor zijn recitatie. 

Het was tijd voor een wake up call, dat werd door middel van een presentatie gegeven door broeder Mohammed Ali. De presentatie ging over de dood en het bewust zijn ervan. Broeder Mohammed vertelde over de dood en de relatie ervan met de tijd(slimiet). Een voorbeeld hiervan is dat als je klein bent je veel tijd en energie hebt maar geen geld. Wanneer je later ouder wordt heb je meer geld, maar minder energie en tijd. 

Na de presentatie van Mohammed Ali was het tijd voor de hoofdlezing van de dag. Deze werd gegeven door hadji Waiel. De lezing begon over een van de 5 zuilen van de islam: rechtvaardigheid en hoe deze in verhouding staat met de dood en de fase na de dood. Een van de personen die rechtvaardig was en de keuze heeft gemaakt voor het paradijs was Hur Al Rayahie. 

Hoe kunnen we berouw tonen? Hadji Waiel ging door middel van vijf stappen deze vraag beantwoorden. Een van deze stappen is bijvoorbeeld het beoordelen van je zelf en om vooral berouw te tonen waarbij je nooit meer die zonde gaat begaan. Dit is juist de moeilijkste stap want de duivel zal altijd proberen om de goed gelovige te verleiden naar het slechte pad. 

De dag van Ashura staat centraal om de martelaarschap van Imam Hussain (a), hadji Waiel eindigde zijn lezing met het verhaal door middel van rouwen om de Imam, zijn zonen en zijn metgezellen. Hierin werd het verhaal van de martelaarschap verteld en begon van de metgezellen, Ali al Akbar, Al Qasim, Abbas (a), Abdu’Allah en Imam Hussain (a). 

Moge Allah (swt) broeder Waiel rijkelijk belonen om zijn lezing en de martelaarschap dat hij had gereciteerd en de ogen van de aanwezigen liet huilen. 

Broeder Moestafa eindigde het programma met een rouwzang in het Nederlands, alle jongeren lazen in een toon mee: "Hoessein, waarom dit afscheid? Geef ons met u, wat meer tijd. Wat kan vandaag nog de pijn verzachten? Ik mis u nu al Hoessein.’’ 

Moge Allah (swt) broeder Moestafa rijkelijk belonen. 

De gasten konden genieten van de lekkere maaltijd en we eindigen met het gezamenlijke gebed. 

Wij bedanken jullie voor jullie komst en inshaAllah tot de volgende keer!

Klik hier voor de foto's

Klik hier voor de video's

© Copyright Ahlalbait Jongeren

Plaats reactie

Zie onze disclaimer voor de regels:

http://ahlalbait.nl/index.php/disclaimer


Beveiligingscode
Vernieuwen