Twee signalen van een echte moslim

In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle,

De heilige Profeet van de islam, Profeet Mohammed (vrede zij met hem en zijn familie) zei: 

"لاَ تَنْظُرُوا إلى كَثْرةِ صَلاتِهِمْ وَصَوْمِهِمْ وَكَثْرَةِ الْحَجِّ وَالْمَعْرُوفِ وطَنْطَنَتِهمْ بِالليْلِ وَلكِنْ اُنْظُرُوا إلى صِدْقِ الْحَدِيْثِ وَأَداءِ الأَمانَةِ"

(Safinat’ul-Bihar)

Vertaling

“Kijk niet naar de veelheid van hun gebeden, de veelheid van hun vasten, de veelheid van de bedevaarten, de goede daden en de veelheid van de woorden die door hen met een stembuiging in de nacht geuit worden. Maar kijk naar de oprechtheid van het gesprek en de overhandiging van datgene waarvoor men verantwoordelijk is gesteld.”

Korte beschrijving

Een studie van de islam stelt vast dat er twee beslissende eigenschappen zijn van een echte moslim. Dat zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid. Het verrichten van gebeden, vasten en op pelgrimstocht gaan zijn zeker heel belangrijke en grote daden. Maar al deze daden hebben nooit een beslissend bewijs geleverd van het zijn van een echte moslim. Om het plaatje compleet te maken, moet een moslim in het bezit zijn van eerlijkheid en betrouwbaarheid.  

Eerlijk ben je wanneer het moeilijk is om eerlijk te zijn. Eerlijk zijn is een keuze die je maakt. Een ander niet kwetsen en eerlijkheid lijken twee tegenstrijdige dingen. Maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Er is namelijk een verschil tussen eerlijk zijn en hard zijn. Zo denk ik erover. Je kunt eerlijk zijn, maar dit met geduld en liefde overbrengen naar de ander. Eerlijkheid kun je vertonen met een glimlach en als het niet met een glimlach kan, dan maar met een zachte uitstraling. Zolang je eerlijk bent, zul je misschien niet de gemakkelijkste weg leiden, maar je zult uiteindelijk het makkelijkste behalen. 

Door leugens zul je misschien een makkelijke weg leiden, maar je zult uiteindelijk het moeilijkste krijgen. We maken keuzes. Rust en geduld komen niet door alleen die keuze te maken om rustig en geduldig te zijn. Een mens heeft een hogere macht nodig. Allah heeft gezegd: “in het gedenken van Allah zullen de harten rust vinden. ”We zijn mensen en ons hart is zo gemaakt dat het de rust zal krijgen in de woorden van Allah. De islam is geen extremistisch geloof. Extremisme komt van de onwetenden, omdat ze vijandig zijn tegenover dat wat zij niet begrijpen. ‘Er is geen dwang in religie.’ 

De islam verwelkomt ieder mens. Allah is nooit ver van ons af geweest. Hij is nog dichter bij ons dan onze slagaders dicht bij ons zijn. Maar wij kiezen of wij dicht willen komen bij hem. Iedere dag maken wij die keuze. Dicht bij Allah zijn begint van binnen. Allah zegt dat Hij de mensen zal veranderen als zij eerst zichzelf van binnen veranderen. Vertrouwen in Allah zorgt voor vertrouwen in jezelf. Allah aanbidden zorgt behalve alleen voor rust, ook voor dankbaarheid en voor het ontwikkelen van een bewust leven. Maak die keuze alleen. Kies ervoor om jezelf volledig aan Allah te geven. Als je bidt, focus dan op ieder woord en sta stil bij iedere beweging. Beeld jezelf in dat alleen jij voor Allah staat en dat Hij naar jou kijkt en dat iedere mooie handeling van jou, tien keer zal meetellen bij Allah. Lach naar Allah, hij lacht naar jou. Denk aan je intenties. Werken en studeren zijn belangrijke dingen, want natuurlijk moeten wij in dit leven hard werken om ergens te komen en iets te bereiken voor de mensheid. 

Maar bij iedere klant die komt of bij iedere stap die je uit huis zet richting school of richting je werk, dien je even bij jezelf stil te staan. Besef even dat je hier tijdelijk bent in dit leven en dat dit leven voorbij vliegt. Dat hoeft niet een moeilijke gedachte te zijn. Bekijk het anders. Zie het positief. Alles wat ooit in je leven komt en wat je niet bevalt, wat je niet aanstaat of waar je moeite mee hebt, zal voorbij gaan. Het blijft niet voor eeuwig. Gasten komen met respect en verblijven in bescheidenheid en goede manieren. Daarna verlaten zij het huis ook met alle respect om weer naar huis te gaan. Dit leven is precies zo. Ik zie dit leven niet als iets eeuwigs. Die gedachte en dat besef maakt je rustig. Je zit hier alleen veilig als je in dit leven op je bootje bent en je daarmee drijft. Als je namelijk te diep duikt in dit leven, dan verdrink je. Duik je te diep in de zee, dan zul je ook verdrinken. Duik niet en als je duikt, doe het dan voor het goede. Doe het voor Allah’s tevredenheid, want dat gaat je echt tevreden maken over jouw eigen ziel. Vaar hierzo en stel je hoop en vertrouwen in Allah. Dit is realiteit en het probleem met mensen is dat ze de realiteit proberen te ontvluchten. Maar dat is nergens voor nodig. Daar heb je niemand behalve jezelf mee uiteindelijk. Steun niet op die diepe zee, steun op je boot en welke waarde jij aan die boot wil geven, dat is aan jou. Voor mij is die boot Fatima Al Zahra (a). Door haar voel ik me veilig en zij brengt mij dichter bij Allah. Dit leven zie ik door haar als een gangetje naar het volgende leven. Dat is echt niet iets wat mij ongelukkig maakt. Integendeel, hier leven met het gevoel dat ik hier nooit wegga, dat lijkt mij de grootste gevangenis die er bestaat. Allah bracht mij hier met een reden en naar Hem keren we terug. 

Bron: http://www.al-islam.org/one-hundred-and-fifty-lessons-life-nasir-makarim-shirazi/lesson-twelve-two-signs-real-muslim#translation 

© Copyright Ahlalbait Jongeren

Afdrukken

Je moet je registeren om een opmerking te komen plaatsen. Dit kan simpel via de login knop rechtsboven in het menu.