De verborgen wonderen: stress zorgt voor grijze haren

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

De meest recente onderzoeken hebben bevestigd dat psychische druk invloed op je haar heeft en dat dit ervoor zorgt dat je haar grijs wordt. Allah, de Almachtige (swt) vertelt ons dat het haar van mensen grijs zal worden op de Dag des Oordeels.

Allah, de Almachtige (swt) zegt over deze dag: "Hoe kun je dan de straf ontlopen, als je ongelovig bent, op een dag (Dag des Oordeels) waarop het haar van kinderen grijs zal worden". (Surah Al Muzzammil, vers 17)

Deze vers bevat een teken dat er zoveel stress op deze dag zal zijn dat het haar van kinderen grijs zal worden.

Sommige mensen veronderstellen dat Allah (swt) deze vers heeft uitgebracht zodat het makkelijker is voor mensen om zich de moeilijkheidsgraad van deze dag voor te kunnen stellen. Maar de laatste onderzoeken hebben bewezen dat het haar van mensen grijs wordt wanneer mensen zich in een moeilijke situatie hebben bevonden.

Wetenschappers hebben ontdekt dat genotoxische stress DNA beschadigt waarbij de melanocyte stamcellen afbreken in de haarzakjes, deze stamcellen zijn verantwoordelijk voor de cellen die pigment produceren.

Deze zeldzame stamcellen sterven niet af, maar splitsen zich af en vormen zelf de melanocyten. Wetenschappers zeggen dat wanneer de stress vermindert, de vergrijzing van de haren ook kan stoppen.

Wetenschappers hebben ook ontdekt dat haarvergrijzing, de meest zichtbare ouderdomsverschijnsel, veroorzaakt kan worden door de genomische inprenting beschadiging door de afscheiding van stamcellen. Dit suggereert dat haarvergrijzing psychologisch kan worden opgewekt door de ophoping van onvermijdbare DNA beschadiging en deze DNA beschadiging is samenhangend met veroudering door de afsplitsing van de melanocyte stamcellen.

"Het DNA in cellen wordt constant aangevallen door exogene en endogene DNA-beschadigingsmiddelen, zoals mutagene chemicaliën, ultraviolet licht en ioniserende straling," zegt Emi Nishimura van de Medische en Tandheelkundige Universiteit in Tokio. "Geschat wordt dat een cel bij zoogdieren getroffen kan worden door 100.000 DNA beschadigingen per dag."  Daarom hebben cellen heel veel manieren om beschadigd DNA te herstellen en om beschadiging door te geven aan hun dochtercellen te voorkomen, legt Emi Nishimura uit.

"Als stamcellen onomkeerbaar zijn beschadigd, dan moeten de beschadigde stamcellen verwijderd worden om de kwaliteit van de stamcellen te behouden," vervolgt Nishimura. "Wij hebben ontdekt dat grote hoeveelheden genotoxische stress de afsplitsing van melanocyte stamcellen opwekt. Nishimura zegt verder dat de afsplitsing van deze stellen een meer verfijnde manier is om van die cellen af te komen in plaats van het stimuleren van de afsterving."

Nishimura's groep ondervond eerder het verlies van haarkleur het resultaat is van het langzaam afsterven van de stamcellen die het constante toevoer van de melanocyten die ervoor zorgen dat de haren hun jeugdige kleur behouden. Deze stamcellen gaan niet alleen verloren, maar ze veranderen ook van kleur en ook nog eens op de verkeerde plekken.

Deze ondervindingen steunen het standpunt dat genomische instabiliteit een belangrijk achterliggend factor is bij het ouder worden, zeggen wetenschappers. Zij steunen ook de theorie van de stamcellen bij het verouderen dat naar voren brengt dat DNA beschadiging bij langlevende stamcellen de veroorzaker van ouderdomsverschijnselen kan zijn. In tegenstelling tot de stamcellen die afbreken bij ouderdom, wat voornamelijk gezien wordt bij melanocyte stamcellen, zijn er kwantitatieve en kwalitatieve veranderingen waargenomen bij andere stamcellen in het lichaam bij bloed stamcellen, bij de hartspieren en bij skeletachtige spieren.

Na al deze punten horen wij de volgende vragen aan onszelf te stellen:

1) Waarom wordt er in de koran gesproken over hoofdhaar als wij rekening horen te houden met het feit dat het hele lichaam getroffen zal worden op de Dag des Oordeels?

2) Wie gaf deze medische informatie aan een man in een tijd waarin de mensen alleen verstand hadden van oorlogen en gevechten?

Het antwoord op de eerste vraag luidt dat het effect van wat voor soort psychologische stress dan ook kan verdwijnen met de tijd. Echter het enige effect dat niet herstelt kan worden is hetgeen wat er met de stamcellen gebeurt, waardoor het haar grijswordt.

Allah (swt) wilt ons een klein beetje vertellen wat er op de Dag des Oordeels gaat gebeuren en ook wilt Allah (swt) ons vertellen over de medische realiteit als bewijs dat de Profeet Mohammed (s) een eerlijke man was en dat de Islam de ware boodschap is.

Zodoende is het antwoord op de tweede vraag duidelijk, Allah, de Almachtige (swt) heeft zijn Boodschapper (s) alle kennis gegeven en ook is Allah (swt) de zender van de Koran.

Geschreven door: Abduldaem Al-Kaheel