In de naam van Allah, de Meest Barmhartige de Meest Genadevolle
De Fiqh (geloofsleer) is een belangrijk onderdeel van het geloof. Bij ‘Leer de Fiqh’ wordt in elk artikel een onderwerp betreft de Fiqh besproken tussen een vader en een zoon die zojuist de pubertijd heeft bereikt. Hij wil graag meer leren over het geloof en specifiek betreft de Fiqh-regels. Daarom stelt hij aan zijn vader verschillende vragen over verschillende Fiqh gerelateerde onderwerpen. De gesprekken gaan in een dialoogvorm zodat het leuk en gemakkelijk is voor de lezer en de antwoorden snel gevonden kunnen worden op specifieke vragen. Alle regels zijn in principe gebaseerd op de regels van Groot Ayatollah Sayed Al Sistani. De meeste regels gelden echter ook voor alle andere geleerden, dit zijn namelijk basisonderwerpen. Mocht je het zeker willen weten dan kun je ons een email sturen of je kunt op de website van jouw geleerde kijken.
* Gisteren had u het over “jabirah”, maar u stelde het spreken erover uit tot vandaag.
– Ja. Als je enige vorm van verband gebruikt over een wond , zweer of breuk, waar dan ook op of in het lichaam, dan wordt dat “jabirah” genoemd.
* Hoe moet ik ghusl, wudhu of tayamum doen als er jabirah zit op een deel van mijn lichaam?
– Als de jabirah dusdanig is dat je het kunt weghalen zonder dat dit schadelijk is voor je, dan kan je dat doen. Dan kun je dat deel wassen of erover wrijven, net wat nodig is.
* En als de jabirah niet verwijderd kan worden, uit angst voor beschadiging of complicatie?
– In zo’n geval was je het deel dat dicht bij de jabirah zit en strijk je over de jabirah. Het strijken en het niet wassen geldt alleen voor de betreffende plek, die bedekt is door het verband, wanneer het eigenlijk gewassen diende te worden. Wanneer er over de plek heen gestreken diende te worden, kan dat nu ook.
Maar je moet wel op het volgende letten:
1. De buitenkant van de jabirah moet tahir zijn. Je hoeft je er geen zorgen over te maken of de binnenkant, die dicht bij het lichaam zit, najis is.
2. De jabirah zelf mag niet onrechtmatig verkregen zijn.
3. De grootte van de jabirah moet beperkt zijn tot de grootte van de wond of de blessure.
* En als hij nu groter is?
– Dan kun je het extra deel van de jabirah optillen en het lichaam eronder wassen, of erover wrijven, al naar gelang nodig is.
* En als er nu een dringende reden is om het extra deel van de jabirah niet op te tillen, uit angst om de wond verder te beschadigen, wat moet ik dan doen?
– Dan moet je het niet weghalen, en over de jabirah heen strijken.
* En wat als het optillen van de extra deel van de jabirah schade toebrengt aan het gezonde deel van het lichaam, niet aan het verwonde deel?
– Dan kun je tayamum doen in plaats van wudhu, als de jabirah zit op plaatsen waar de tayamum niet komt. [Omdat de jabirah de plaats bedekt van de tayamum, dus wudhu en tayamum zonder het extra gedeelte te verwijderen, wudhu zoals gemeld eerder bij jabira].
* Stel dat de jabirah mijn hele gezicht bedekt of mijn hele handen of voeten, hoe kan ik dan wudhu doen?
– Je kan wudhu doen door over de jabirah heen te strijken.
* En als alle delen of de meeste ervan bedekt zijn door de jabirah?
– [Dan moet je zowel wudhu doen door over de jabirah heen te strijken en tayamum].
* Als ik een open wond had of een zweer, en de dokter raadde me aan om het niet bloot te stellen aan water, hoe moet ik dan wudhu doen?
– Je wast alleen het aangrenzende gebied tot aan de wond of zweer.
* Stel dat ik een breuk had in mijn gezicht of hand, waarbij blootstelling aan water nadelig zou zijn voor het genezingsproces, wat moet ik dan doen?
– Dan doe je tayamum in plaats van wudhu.
* Als de open wond, die niet met water in aanraking mag komen, op een plek op het lichaam zit, waarover normaalgesproken heen gestreken wordt, niet gewassen, hoe moet ik dat dan doen met het strijken van de wudhu?
– Je kunt in plaats daarvan tayamum doen.
* Als ik ervoor kies om ghusl te doen terwijl ik een open wond of zweer op mijn lichaam heb, wat moet ik dan doen?
– Ga voorbij aan het gewonde deel. Het is voldoende om alleen het aangrenzende deel te wassen. Ook heb je de keuze om in plaats daarvan tayamum te doen.
* En als ik een open breuk heb, hoe doe ik dan ghusl?
– Je kunt in plaats daarvan tayamum doen.