Tasbih van Fatima al-Zahra (a)

In de naam van Allah, de Barmhartige de Genadevolle


Het leven van de profeet Mohammed (s) bestond uit gedachten aan het hiernamaals. De Profeet (s) hield van zijn kinderen, maar niet op een ‘wereldse’ manier. Fatima Zahra (a) werkte meestal alleen in haar huis; de Profeet (s) zag hoe hard zijn dochter werkte.



Imam Ali (a), de echtgenoot van Fatima Zahra (a) vertelde eens een verhaal over de meest geliefde dochter van de Profeet (s) aan Ibn Wahid. Hij zei dat de handen van Fatima Zahra (a) bedekt waren met blaren door het constante malen, haar nek deed pijn van het dragen van water, haar kleren waren vuil door het vegen van de vloer. Toen de Profeet Mohammed (s) dienaren aangeboden kreeg, suggereerde imam Ali Fatima dat zij naar haar vader zou gaan en hem een bediende zou vragen. Fatima (a) ging, maar kon niet spreken met de profeet Mohammed (s), omdat er veel mensen bij hem waren. De volgende dag kwam de Profeet (s) naar hun huis en vroeg Fatima (a) waarom ze hem had willen spreken. Imam Ali (a) vertelde het verhaal aan de Profeet (s) en zei dat Fatima (a) op zijn aanraden naar hem toe was gegaan. “Vrees Allah (swt), Fatima”, zei de profeet Mohammed (s), volbreng je verplichtingen aan de Heer en ga door met het huishouden.”


Toen gaf de Profeet Mohammed (s) haar iets dat beter zou blijken dan een helper of wat ze dan ook zou wensen op deze wereld. Hij gaf haar de tasbih en deze werd bekend als de tasbih van Fatima Zahra (a). En hij zei: “Als je ’s avonds naar bed gaat lees dan het volgende:


34 x Allahu Akbar
33 x Alhamdulillah
33 x Subhan Allah


Dat zal veel beter zijn dan een bediende.”
“Als dat de wil van Allah (swt) en Zijn profeet Mohammed (s) is dan zal het zo zijn”, antwoordde Fatima Zahra (a). Dit was het enige antwoord van de Profeet, hij gaf haar geen bediende.
Het is aanbevolen de tasbih na elk gebed te lezen. Het gebed is als een mooie bloem en de tasbih van Fatima Zahra (a) geeft deze mooie bloem een heerlijke geur.


Imam Baqir (a) zegt: “Als je de tasbih van Fatima Zahra (a) leest en Allah (swt) om vergeving vraagt, zul je honderd maal vergeven worden door Allah (swt). Allah (swt) zal je duizend goede daden geven, Hij zal de duivel weg sturen en Hij zal tevreden met je zijn.


Imam Jafar Sadiq (a) zegt dat iedereen die de tasbih doet als zij nog in de positie van het gebed zit vergeven zal worden door Allah (swt) en de Jennah wajib zal maken voor hen. Imam Jafar Sadiq (a) zegt ook dat de tasbih van Fatima Zahra (a) na elk verplicht gebed meer geliefd is dan 1000 rakats per dag te lezen. Imam Jafar Sadiq (a) zegt verder dat degene die de tasbih van Fatima Zahra na elk gebed doet en het beëindigt door te zeggen La illaha ilalah, vergeven zal worden van al haar zonden.


Toen Hazrat Hamza gestorven was in de slag van Uhud nam Fatima Zahra (a) wat klei (turba) van zijn graf en maakte er kralen van. Deze gebruikte ze voor haar tasbih. Daarvoor had zal altijd een blauwe wollen draad gebruikt waar ze knoopjes in gemaakt had.
Hazrat Hamza was bekend als Sayyid al Shuhada (de leider van de martelaren). Vandaag noemen we onze derde imam, imam Hussein (a) Sayyid al Shuhada en we proberen de aarde uit Kerbala (khak e shifa) uit de buurt van zijn graf te gebruiken voor onze tasbih, zodat we ons zijn offers kunnen herinneren en we ons herinneren wat tawheed (eenheid van God) eigenlijk inhoudt. Het is ook aanbevolen de tasbih te lezen voor je gaat slapen.

Imam Jafar Sadiq zei: “Als je de tasbih van Fatima Zahra (as) leest voor je gaat slapen, zul je verantwoording afleggen als iemand die veel aan Allah (swt) gedacht heeft.”


Het is van belang de kinderen te leren tasbih te lezen. Imam Jafar Sadiq (a) zei: “O Abu Haroon! We leren onze kinderen de tasbih van Hazrat Zahra (a) te zeggen zoals we hen leren het gebed te verrichten.”


Belangrijke punten:

Het is van belang de aandacht er goed bij te houden bij het lezen van de tasbih.
Je moet de tasbih zonder onderbrekingen lezen. Dat was het gebruik van de heilige Imams (a).
Als je twijfelt over het aantal maal dat je een item genoemd hebt, begin dan opnieuw (Imam Jafar al Sadiq).

Bronnen:

http://www.ezsoftech.com/stories/fatima_zahra.asp

http://www.duas.org/tasbihzehra.htm

© Copyright Ahlalbait Jongeren

Scroll naar boven